Naudinga žinoti

Ratlankių centrinė skylė

Ratlankių centrinė skylė

Kokią reikšmę turi centrinės ratlankio skylės dydis?

Šiuolaikinėje automobilių rinkoje ratlankių gamintojai susiduria su didžiule markių bei modelių įvairove. Problema atsiranda tada, kuomet skirtingi automobilių gamintojai ima taikyti skirtingus standartus bei išmatavimus iš pažiūros vienodoms detalėms. Ne išimtis čia ir automobilių ratlankiai.

Ratlankio centrinės skylės diametras dažnai žymima simboliu C.B. ir yra matuojama milimetrais (mm).

Jau kalbėjome apie tai, jog egzistuoja keletas skirtingų tvirtinimo taškų išdėstymo tipų ratlankiams. To pasekoje atsiranda nesuderinamumas, kadangi skiriasi tarpai tarp skylių bei pačių tvirtinimo skylių kiekis. Daugiau apie tai skaitykite ankstesnėje temoje.

Todėl šį kartą norime detaliau papasakoti apie centrinę rato skylę, kuri iš pažiūros gali pasirodyti ne itin svarbus parametras (juk visi ratlankiai centre turi skylę, ar ne taip?), tačiau neapdairiai pasirinkus naujus ratus gali kilti problemų dėl kurių ratai bus nepritaikomi jūsų automobiliui.

Kokios tai problemos?

Na, pradėkime nuo to, jog ši skylė gali būti paprasčiausiai per maža ir dėl to negalėsite pritvirtinti rato. Čia būtina suprasti, jog ratas yra tvirtinamas prie stupicos (liet. Stebulė) kuri, pačiame centre turi iškyšą. Kad būtų lengviau įsivaizduoti, pažiūrėkite į žemiau pateikiamą fotografiją. Joje balta rodykle parodyta apie kurią vietą kalbame.

Stupicos iškyšaTaigi, jeigu centrinės skylės diametras per mažas, tuomet ši iškyša trukdys uždėti ratą ir jį pritvirtinti varžtais. Ieškodami sprendimo šiai problemai pastebėsite, jog kai kurie automechanikai imasi savarankiškai didinti šias skyles pasinaudodami paprasčiausia metalo pjovimo karūnėle. Tačiau tai nėra geras sprendimas ne tik dėl to, jog garažo sąlygomis išpjauti skylę tiksliai, pačiame ratlankio centre yra beveik neįmanoma.

Ratlankio centrinės skylės didinimas

Nuotraukoje matote vieno youtube kanalo įrašą. Jame rodoma kaip gali būti išpjaunama didesnė skylė šiems plieniniems ratlankiams. Tačiau pastebėsite, jog skyle yra šiek tiek arčiau vienos pusės. Tačiau dar blogiau, šitaip mažėja ratlankio plokštuma aplink skyles ir siplnėja ratlankio tvirtinimo konstrukcija. (žr. antrą nuotrauką)

Ratlankio centrinės skylės pjovimas
Ratlankio centrinės skylės didinimas

Todėl nerekomenduojame naudotis šiuo metodu kuris gali turėti neprognozuojamų rezultatų.

Tačiau kalbant apie lengvo lydinio, neoriginalius ratlankius, jūs greičiausiai nesusidursite su šia problema, kadangi ratlankių gamintojai gerai žino kokio diametro paprastai būna iškyšos ir gamindami ratlankius stengiasi, jog centrinė skylė apimtų daugumos modelių parametrus. Juk gaminti ratlankius kiekvienam automobilio modeliui atskirai nėra optimalu.

Todėl taip jie užsitikrina, jog ratlankiai bus pritaikomi platesniam automobilių asortimentui ir tuo pačiu turės didesnį potencialių pirkėjų ratą. Tačiau tai iš esmės reiškia jog didžioji dalis ratlankių turi pernelyg dideles skyles.

Per didelės lietų ratų centrinės skylės, ar tai problema?

Kai kurie specialistai Jums pasakys, jog per didelės skylės yra problema, nes tuomet visa našta ir deformacijos jėga tenka varžtams. Ir tai atrodytų gana svarbus argumentas, tačiau kitoje pusėje stovi kiti specialistai, kurie tvirtina, jog stebulės iškyša neturi jokio vaidmens ratlankio tvirtinime.
Aiškindami ratlankio tvirtinimo specifiką jie teigia, jog ratlankį laiko trinties jėga kuri atsiranda tarp stebulės tvirtinimo plokštumos bei ratlankio tvirtinimo plokštumos. Todėl teisingai priveržtas ratlankis neturi jokio laisvumo ir deformacinės jėgos nėra perduodamos į stebulės iškyšą.

Ratlankio centravimo žiedai

Jeigu tai tiesa, kodėl yra gaminami ir parduodami ratlankio centravimo žiedai? Centravimo žiedų paskirtis nėra nešti svorį ar atlaikyti deformacines jegas, tačiau jie gali padėti tiksliau centruoti ratus jų pritvirtinimo metu.

Centravimo žiedai būna plastikiniai bei metaliniai, tai priklauso nuo klimato sąlygų bei automobilio tipo. Pvz mūsų klimato sąlygomis, kur nemažai lietaus, sniego, o žiemą gatvės barstomos druska – rekomenduojami plastikiniai centravimo žiedai. Metalinius centravimo žiedus dažniau taiko sportiniams automobiliams kurie vairuojami agresyviau, ir dėl to ratlankiai kaista smarkiau.